Komunikacja wewnętrzna

Komunikacja to jedno z kluczowych narzędzi prowadzenia dialogu z pracownikami. Nie może ona być traktowana jako jednostronny przekaz, powinna angażować pracowników w procesy zachodzące w firmie, umożliwiać informację zwrotną i wspólne budowanie kultury organizacyjnej.

Komunikacja wewnętrzna na styku z HR

Co ją charakteryzuje?

  • wykorzystanie informacji do kreowania więzi pracowników z firmą, tak aby byli ambasadorami jej marki i dobrego wizerunku
  • budowanie i podtrzymywanie wśród pracowników zaufania, dumy oraz innych korzystnych emocji związanych z firmą
  • angażowanie pracowników do społecznych programów realizowanych przez firmę
  • wykorzystywanie i tworzenie narzędzi komunikacji: magazyn firmowy, strony intranetowe, spotkania dla pracowników w ramach procedury informacyjnej, szkolenia z zakresu efektywnej komunikacji, wewnętrzny PR w trakcie spotkań integracyjnych

 

Cele komunikacji wewnętrznej

  • informowanie
    • Informowanie o…
      • wizji, strategii, celach, wartościach firmy
      • procesach, działaniach
      • wynikach, osiągnięciach
      • produktach, innowacyjnych rozwiązaniach
      • wyzwaniach, problemach
    • Efekt
      • wspieranie efektywności i produktywności
      • lepsze zarządzanie wiedzą z wykorzystaniem zdobytych umiejętności i doświadczeń
      • promocja celów firmy
      • doinformowany pracownik jest sam nośnikiem informacji
  • motywowanie
    • Motywowanie przez …
      • stymulowanie kultury dialogu i konstruktywnego feedback’u
      • dostrzeganie sukcesów
      • docenianie pracowników
      • podkreślanie „ludzkiego” aspektu pracy w firmie
      • tworzenie emocjonalnej więzi pracownika z firmą
    • Efekt
      • wspieranie inicjatwy, entuzjazmu, kreatywności
      • zwiększenie satysfakcji z pracy – niwelowanie frustracji
      • poczucie wspólnego celu (one team)
      • sprzyjanie identyfikacji pracownika z firmą – wzmocnienie marki
  • przywództwo
    • Przywództwo dzięki …
      • transparentności
      • otwartości
      • klarowności potrzeb i wymagań w firmie
      • budowaniu lojalności
    • Efekt
      • zrozumienie podejmowanych decyzji
      • wspieranie podejmowania szybkich decyzji
      • wzbudzenie zaufania do osób podejmujących decyzje
  • zasady
    • Aby osiągnąć cele komunikacja wewnętrzna musi być …
      • otwarta i uczciwa (nawet jeśli przekaz jest o wydźwięku negatywnym)
      • aktualna, proaktywna, szybka (przekaz informacji w pierwszej kolejności pracownikom)
      • aktywna i skoordynowana (te same informacje wewnątrz co na zewnątrz)
      • prosta, klarowna, dedykowana do konkretnego odbiorcy
      • emocjonalna (zorientowana na ludzi)
      • konstruktywna, kreatywna, różnorodna, wspierająca
      • wysokiej jakości
      • obustronna
      • spójna, zintegrowana ze strategią firmy
  • wymagania
    • Aby dotrzeć do wszystkich, wszyscy muszą być zaangażowani poprzez…
      • szeroki wachlarz wykorzystywanych narzędzi i kanałów komunikacyjnych (właściwie dobieranych do poszczególnych grup pracowniczych)
      • umiejętny dobór technik medialnych
      • otrzymywanie informacji zwrotnej – dwustronna komunikacja (góra-dół jak również dół – góra)
      • dialog z różnymi grupami pracowników

Spójność przekazu – wyzwanie dla komunikacji

  • Wszystkie podejmowane działania komunikacyjne powinny wspierać strategię firmy i kreować rzetelny i przejrzysty wizerunek firmy na rynku
  • Wyzwaniem dla komunikacji jest zapanowanie nad mnogością kanałów informacyjnych dostępnych powszechnie na rynku dzięki wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi i technologii
  • Dzisiaj w dobie Internetu, zarówno klienci jak i obecni i przyszli pracownicy firmy mogą zweryfikować każdą informację jaką wypuszczamy w świat
  • Pracownicy aplikując do firmy bez trudu sprawdzają wiarygodność komunikatów marketingowych wymieniając się informacjami między sobą
  • Fora internetowe stały się chwilą prawdy dla naszej pracy